Nieprawidłowe leżenie na brzuchu
Całkowity chaos napięciowy u Maluszka. Zupełnie pogubił się które mięśnie ma napiąć, a które puścić. Bardzo chciałby się bawić, ale ponieważ zupełnie nie wie jak rozkładać napięcie wywołuje to niespodziewane reakcje, które są powodem strachu. A to uczy poprzez doświadczenie totalnej nieprzewidywalności życia i niewiary w swoje możliwości.
Jak widać cały rozwój jest odwrócony. Rysunki górne, nieprawidłowa dynamika. Rysunki dolne, prawidłowa
Nadmierna praca ciałem w odgięciach – mięśnie przodu słabe, nieumiejące pracować równoważąc pracę prostowników.
Przy stale utrzymującej się asymetrycznej dynamice Maluszek może nie móc uruchomić prawidłowego pchania z ręki, co będzie skutkować zablokowaniem barku wysoko w pro trakcji, z niemożnością wyciągania ramienia do przodu z blokiem bark – głowa. To blok nie objaw porażenia mózgowego.
Jeśli Maluszek dużo czasu spędza w leżaczkach, fotelikach, jest noszony na rękach bez żadnego zwracania uwagi na utrwalającą ATOS dynamikę ciała, może się okazać, że w rozwoju ciągle pracuje w tym wzorcu, co przeszkadza mu prawidłowo rozwijać się ruchowo.
Jeśli Maluszek nie ustawia nóg prawidłowo, odpycha się tak jak na tych zdjęciach robiąc mostki, wypracuje sobie tendencję do asymetrycznego ustawiania miednicy, koślawienia prawej nogi w kolanie i w stopie. Już widać tą tendencję. Dodatkowo chwyt w prawej stopie, jest zapowiedzią koślawienia stopy w przyszłości
Obecna pielęgnacja powoduje bardzo szybkie rozciągnięcie mięśni przedniej strony tułowia. Maluszek nie ma żadnej możliwości pracy mięśniami brzucha, klatki piersiowej, szyi i przywodzicielami nóg. Jego ciało rozkłada się na podłożu. Nie jest w stanie nawet utrzymywać ciała przeciw grawitacji nie mówiąc o pracy przeciw niej. Może uniemożliwić Maluszkowi wstawanie w czworaki i chodzenie na czworakach
Uważam, że trzeba wykazać ogromną rozwagę przy układaniu dziecka na żabkę, bo może to być źródłem ogromnej komplikacji w dalszym rozwoju.
Nieprawidłowa praca nóg przy czołganiu się. Brak aktywności od palucha. Maluszek uczy się aktywności z wewnętrznej krawędzi stopy z naciskiem na wewnętrzną stronę kolana.
Obecność chwytu prawie zawsze jest oznaką, że Maluszek ma problem z dynamiką ciała, jeśli utrzymuje się, może być zapowiedzią narastającej nieprawidłowości, która będzie budować kolejne nieprawidłowe reakcje ciała w ruchu.
Obecność chwytu w stopach może uniemożliwić Maluszkowi prawidłową aktywizację od stopy. Może uniemożliwić dalszy, prawidłowy rozwój dynamiki ciała.
Nieprawidłowe czołganie się. Odpychanie się z wewnętrznej strony palucha i kolana. Maluszek może także czołgać się ciągnąc się na barkach przy całkowitym "braku nóg" Maluszek, wlokąc za sobą niepracujące nogi. Stopy ustawione w końskim układzie, może być silny chwyt w stopach co zablokuje rozwój prawidłowej pracy stóp.
Maluszek jest za słaby, żeby przejść w pozycję czworaczą. Całkowity chaos w pracy nogami. Żadnych prawidłowych wzorców ustawienia miednicy. Powinien jeszcze bardzo długo pracować na podłodze.. Ale może nie chcieć pracować nad odpychaniem się z podłogi, mając np. słabe, niewytrenowane ręce. Może za to mieć silne plecy, wtedy zacznie próbować wspinać się w górę, wstawać. Będzie uciekał od konieczności prawidłowej pracy na podłodze.
Nieprawidłowa dynamika ciała w ustawianiu się Maluszka w pozycję na czworakach. Nogi pracują w kierunku koślawości stóp i kolan. Słabe mięśnie przodu tułowia nie ustawiają prawidłowo nóg w miednicy , więc nie ustawiają prawidłowo miednicy.
Słabe mięśnie przodu tułowia nieprawidłowo ustawiają miednicę w przodopochyleniu, co powoduje rozjeżdżanie się nóg i podpór na wewnętrznej stronie kolana. Ta dynamika powoduje konieczność nieprawidłowego napięcia w obręczy barkowej i odginanie głowy na plecy, a to powoduje nieprawidłową dynamikę w niemożności zamknięcia buzi. Maluszek może mieć otwartą buzię i ślina może się swobodnie wylewać. To zły prognostyk na przyszłą funkcję buzi.
Nieprawidłowa dynamika w dolnej części tułowia. Maluszek nie może prawidłowo ustawić się w pozycji czworaczej, nieprawidłowo wstaje i nieprawidłowo stoi.
Nieprawidłowe napięcie dynamika dołu tułowia nogi ustawiają się całkowicie nieprawidłowo, pracują z silnym naciskiem na wewnętrzną stronę kolana i koślawe ustawianie stopy.
Nieprawidłowe siedzenie: nogi ustawiane w rotacji wewnętrznej, co powoduje silne napięcie na wewnętrzną stronę kolan, rotację zewnętrzną podudzia, koślawe ustawianie się stóp z obciążeniem wewnętrznej krawędzi stóp, podpór na paluchu z naciskiem może rozciągać staw palucha.
Czworakujący Maluszek. Silny chwyt palcami w lewej stópce jest dla Maluszka dużym dyskomfortem, więc prowadząc nogę odstawia ją do boku, aby paluszki nie bolały, powodując koślawienie w kolanie. Ten wzorzec widać wyraźnie, kiedy Maluszek wstaje na nóżki, odstawia lewą nóżkę. To zły prognostyk.
Czasem Maluszki" czworakują" w inny sposób, zawsze należy sprawdzić czy nie wynika to np. z tego, że przetrwały odruchy niemowlęce np. ATOS lub STOS. Maluszek może także jeździć na pupie bokiem odpychając się jedną nogą. Może to powodować nawyki nieprawidłowego odpychania się nogą, co może na przyszłość być powodem koślawienia jednej nogi, skręcenia miednicy.
Absolutnie niedopuszczalne noszenie Maluszka. Ciało i nogi cały czas pracują tylko w ogromnym wyproście, często z obecnością chwytu. To szalenie utrudni mu prawidłową aktywizację nóg do prawidłowej funkcji czołgania się, wstania w czworaki, czworakowania i prawidłowego obciążenia stóp do prawidłowego chodu.
Jeśli cały czas stopy ustawiane są w końskości, z często obecnym chwytem w palcach Maluszek może nie móc docisnąć pięty do podłoża, z powodu za krótkiego ścięgna Achillesa, które ustawiło się na długość, która była stale używana. W konsekwencji może chodzić na palcach, lub jeśli zejdzie na stopę może ustawiać stopy w koślawości.
Jakże często widuję rodziców, którzy podczas ubierania Maluszka stawiają go sobie na udach, "tylko na chwilkę". Tylko, że nawyki wypracowuje się z "chwilek". A to jak widać fatalny układ pracy stóp.
Nie jest obojętne, na jakim podłożu Maluszek chodzi, tutaj w swoim łóżeczku. Zwróćmy uwagę jak na skutek chodzenia po miękkim materacu stopki zapadają się strasznie wykrzywiając się i co najważniejsze miękkie podłoże wywołuje chwyt palcami nóg, co ściąga palce / stopę w koślawość – podłoże zapadając się koślawi ustawianie pięty. To samo dotyczy np. chodzenia po dywanie, zwłaszcza z dłuższym włosem, który aktywizuje chwyt.
Kiedy Maluszek usiądzie, natychmiast "zapominamy, że każdy etap musimy utrwalać, aby prawidłowa dynamika była wzorcem pracy ciała. Jeśli pozwalamy Maluszkowi tak "siedzieć" to wypracowanym wzorem będzie bałagan i niemożność ustawienia głowy w pionie w osi ciała.
Taki "żółwi" siad niewiele ma wspólnego z wypracowywaniem prawidłowych nawyków. Głowa nie jest ustawiona na karku, może być ustawiana asymetrycznie.
Jeśli Maluszek tak wstaje , to oznacza, że dynamika tułowia nie jest jeszcze wystarczająca. Powinno się go raczej zniechęcać do wstawania, a na pewno nie zachęcać. Maluszek powinien jeszcze pracować w czworakach na podłodze. A na pewno niepowinno się go prowadzać za rączki, lub wstawiać w chodzik. Nigdy, nigdy, nigdy.
Jeśli Maluszek nie wypracuje dostatecznej siły mięśni może nie mieć siły wstać, będzie się pokładał na czymkolwiek czego można się chwycić i będzie wstawał "z rąk", a nie z nóg.. Powinien jeszcze co najmniej miesiąc pracować na podłodze, bez wstawania. A już na pewno z taką dynamiką nie powinien być zachęcany do " chodzenia". Nie jest do tego gotowy. Nogi ustawiane o wiele za szeroko daje Maluszkowi odczucie obciążania wewnętrznej strony kolana i stopy, co będzie koślawiło je z czasem.
Ostatecznie nasz przecież zdrowy Maluszek ruszy na nogach w świat, ale jego problemy zaczną z czasem uwidaczniać się.
Maluszek, który nie będzie rozwijał się według prawidłowej sekwencji rozwojowej, z prawidłową dynamiką ciała będzie miał problemy:
- ze stopniowym rozwojem prawidłowej postawy ciała,
- budowaniem właściwej siły mięśniowej,
- budowaniem właściwej zwartości stawów w ruchu,
- rozpracowywaniem właściwej długości mięśni,
- opracowywaniem prawidłowej sekwencji ruchu, jak ustawić części ciała w ruchu, przeciw grawitacji
- prawidłowym rozkładaniem napięcia w trakcie ruchu,
- stopniową integracją odruchów niemowlęcych,
- planowaniem i przeprowadzaniem coraz bardziej skomplikowanego ruchu,
- właściwego uwolnienia rąk do swobody pisania, wycinania nożyczkami…….., ale także właściwych reakcji rąk przy upadku, aby ochraniać buzię.
- nauką prawidłowych emocji , że rozwój to pokonywanie swoich ograniczeń i sytuacji stresowych, że mogę, potrafię, zrobię, , jestem spokojny, bo pewny siebie, ludzie są mi przyjaciółmi, nikt mnie nie prześladuje,
- nauką właściwej pracy oczu i ustawiania głowy: stabilna fiksacja oczu, utrzymywanie wzroku na przesuwającej się zabawce, manipulowaniem zabawkami pod kontrolą wzroku, co nie będzie powodem późniejszych problemów z czytaniem, sposobem siedzenia w ławce……..
- nauką właściwych reakcji ciała i jego części na ruch, utratę równowagi,
- prawidłowym ustawieniem miednicy, która jest bazą dla właściwego ustawienia kręgosłupa, głowy na jego szczycie i nóg.
- umiejętność rozpracowania ustawienia nóg, aktywności bądź zablokowania, stóp i właściwą aktywizację ich do funkcji chodu,
a z tym przecież wiele dzieci ma problemy.